سرماخوردگی در بارداری

اگر شما هم جزو آن دسته مادرانی هستید که تمایلی به مصرف دارو در زمان بارداری خودتان ندارید باید بگویم در واقع بهتر است برای بیماری ساده ای مثل سرماخوردگی ویروسی دارویی مصرف نکنید، چرا که داروها تنها شما را برای گذراندن راحت تر دوره بیماری ویروسی کمک می کنند و درمان قطعی آن نیستند.

علایم سرماخوردگی ویروسی

• آبریزش رقیق بینی
  • خارش، سوزش یا قرمزی چشم، گوش، بینی، حلق
  • عطسه
  • سرفه

سرماخوردگی و علایم خطر در بارداری

اگر هنگام سرماخوردگی در حاملگی این علایم را داشتید «حتما» به پزشک مراجعه کنید:

• تب ۳۹ درجه و بالاتر
  • ایجاد تب چند روز بعد از شروع سرماخوردگی
  • درد شدید گلو
  • ترشحات غلیظ بینی
  • سرفه شدید

و اگر  این علامت ها را داشتید «سریعا» به پزشک مراجعه کنید:

• مشکل تنفسی
  • احساس فشار و یا درد در قفسه سینه
  • خونریزی واژینال
  • گیجی
  • استفراغ شدید
  • کاهش حرکات جنین

تفاوت آنفلوآنزا و سرماخوردگی

اگرچه اغلب موارد سرماخوردگی بارداری مشکلی برای جنین ایجاد نمی کند، اما آنفولانزا باید جدی تر گرفته شود. آنفلوآنزا و سرماخوردگی علائم مشابهی دارند ولی در شدت و ضعف علائم و مدت زمان بروز تفاوت زیادی دارند. عوارض آنفولانزا در حاملگی می تواند خطر زایمان زودرس و ایجاد نقص در جنین را افزایش دهد به همین علت توصیه می شود خانم های باردار واکسن آنفولانزا را قبل از فصل پاییز بزنند تا احتمال ابتلا به آنفولانزا در آنها کمتر شود.

مصرف داروهای سرماخوردگی در بارداری، مجاز یا ممنوع؟!
مصرف اکثر داروهای شایع سرماخوردگی مثل استامینوفن ساده، قرص سرماخوردگی، یا تعدادی از آنتی هیستامین ها مثل سیتریزین در دوران حاملگی ایمن است.

توصیه من به شما این است که در سرماخوردگی ویروسی، دارویی مصرف نکنید، به ویژه داروهایی مانند آنتی هیستامین یا قرص سرماخوردگی که برای قطع آبریزش بینی استفاده می شوند. چرا که این داروها با غلیظ کردن ترشحات بینی، زمینه عفونت باکتریال را در شما ایجاد می کنند. این یعنی یک سرماخوردگی ۳-۷ روزه ای که با استراحت و غذا درمان می شود را طولانی تر، و خودتان را درگیر انواع آنتی بیوتیک ها و داروهای خلط آور کنید.

ضمنا مصرف آنتی بیوتیک ها هیچ جایگاهی در درمان سرماخوردگی ویروسی ندارند. بلکه شما را به تدریج ضعیف تر می کنند.
سال هاست که در کشورهای پیشرفته هم برای سرماخوردگی ویروسی، دارویی تجویز نمی شود؛ مگر استامینوفن، آن هم در صورت تب بالای ۳۸ درجه یا درد شدید بدن.

امیدوارم ما هم روزی شاهد کاهش مصرف نابجای دارو توسط مردم کشورمان باشیم، به ویژه توسط خانم های باردار و کودکان!

در مقالات بعدی، راهکارهای ساده ای برای گذراندن بهتر دوره سرماخوردگی ویروسی که در حاملگی هم مشکلی ندارند، به شما معرفی می کنم.

دکتر فاطمه مرادی
پزشک و متخصص طب ایرانی (MD_PhD)

کپی مطالب ، با ذکر نویسنده و لینک سایت اخلاقی و مجاز است.